Szukaj
2016-04-19

Aluminium

Alcoa: wyniki po pierwszym kwartale 2016 r.

Zysk netto Alcoa w pierwszym kwartale 2016 r. wyniósł symboliczne 16 mln dol. Wyłączając jednak czynniki jednorazowe pogarszające wyniki firmy, zysk netto Alcoa zamknął się w tym okresie kwotą 108 mln dol. Dla porównania, w tym samym okresie 2015 r. grupa zarobiła 195 mln dol.

Alcoa, która tradycyjnie jako pierwsza z dużych amerykańskich firm ujawnia swoje wyniki finansowe, osiągnęła w pierwszym kwartale 2016 r. przychody w wysokości 4,9 mld dol., o 15 proc. mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Główną przyczyną spadku przychodów była obniżka cen tlenku glinu oraz aluminium pierwotnego na światowych giełdach, jak również kursy walutowe oraz sprzedaż niektórych aktywów oraz zamykanie oddziałów produkcyjnych. Koncern przejął w tym czasie nowe podmioty, jednak ich przychody nie zniwelowały spadku sprzedaży w innych segmentach. Mimo trudnej sytuacji Alcoa poprawiła wskaźniki zadłużenia i wydajności, na koniec marca koncern dysponował też wolną gotówką w kwocie 1,4 mld dol.

Alcoa podała również wyniki z podziałem na segmenty. Arconic, czyli dział koncernu nakierowany na produkcję wyrobów wysokomarżowych osiągnął 3,3 mld dol. sprzedaży, o 2,2 proc. mniej niż rok wcześniej, choć wynikało to głównie z dodatkowych przychodów generowanych przez kupowane firmy (gdyby nie to, przychody Arconic spadłyby o prawie 10 proc. Dział Arconic osiągnął zysk EBITDA na poziomie 537 mln dolarów, 7 proc. więcej niż rok wcześniej, a zysk po opodatkowaniu 269 mln dolarów.

Dużo gorzej wypadła natomiast reszta grupy, określana roboczo mianem segmentu Upstream, która skupia aktywa związane z produkcją aluminium pierwotnego i tlenku glinu. Przychody tego segmentu spadły aż o 32,3 proc. i wyniosły 1,7 mld dol. Segment zanotował EBITDA na poziomie 185 mln dol. oraz zysk przed opodatkowaniem 22 mln dol. – Każdy z naszych segmentów zaprezentował dobre wyniki – komentuje Klaus Kleinfeld, prezes Alcoa. Wskazał on przede wszystkim na zyski segmentu Arconic, związane z rosnąca sprzedażą dla motoryzacji i przemysłu lotniczego. Zwrócił również uwagę, iż segment Upstream jest również zyskowny, pomimo wielce niesprzyjających trendów na rynkach surowcowych.