Szukaj
2015-08-28

Aluminium

Rusal: branża aluminium ma kłopoty

Zdaniem władz Rusalu, koniunktura w globalnej branży aluminium jest niestabilna. Znów problemem staje się nadpodaż, wynikająca głównie ze spowolnienia tempa rozwoju gospodarki chińskiej. To przekłada się na ceny. Przez pierwsze sześć miesięcy 2015 r. średnia cena aluminium na Londyńskiej Giełdzie Metali (LME) spadła o ok. 10 proc. w stosunku do ostatniego kwartału 2014 r. (z ok. 1970 dol. za tonę do ok. 1770 dol. za tonę).

Mimo tego Rusalowi udało się uzyskać korzystne wyniki. Jak przekonują władze grupy stało się tak dzięki poprawie efektywności, kontroli nakładów inwestycyjnych oraz poprawie jakości produktów. W pierwszym półroczu Rusal osiągnął 4,75 mld dol. przychodów. W analogicznym okresie ubiegłego roku było to 4,38 mld dol. Wynik EBITDA podskoczył z 393 mln dol. do 1,29 mld dol. Natomiast wynik netto osiągnął 879 mln dol., podczas gdy rok temu była to strata 209 mln dol.

Jak szacują władze grupy, globalny popyt na aluminium zwiększył się w pierwszym półroczu 2015 r. o 6,3 proc., licząc rok do roku, do 28,6 mln ton. Był to głównie efekt wzrostu zapotrzebowania ze strony klientów w Północnej Ameryce i Indiach. Jednak zdaniem przedstawicieli Rusalu druga połowa roku nie będzie już tak udana. W efekcie koncern szacuje, że w całym 2015 r. globalny popyt na aluminium wzrośnie nie o 6,5 proc., jak przewidywano wcześniej, ale jedynie o 6 proc. Stanie się tak przede wszystkim w wyniku słabszego popytu na rynku rosyjskim, brazylijskim oraz w Azji. Dla przykładu dynamika wzrostu zużycia jawnego aluminium w Chinach obniży się w tym roku o 0,5 pkt. proc. do 9 proc.