Szukaj
2017-09-28

Aluminium

Polska coraz ważniejsza dla Norsk Hydro

Po odkupieniu 50 proc. udziałów w grupie Sapa od Orkli koncern aluminiowy Norsk Hydro stanie się jedynym właścicielem tej firmy. Dla Norwegów staliśmy się w ub.r. czwartym najważniejszym rynkiem w Europie.

Norsk Hydro porozumiał się z Orklą w sprawie przejęcia wszystkich udziałów w Sapa w połowie lipca br. W wyniku operacji spółka zależna Hydro Aluminium AS odkupi udziały w Sapa od kontrolowanej przez Orklę firmy Industriinvesteringer AS. Strony ustaliły, że całkowita wartość Sapa (tzw. enterprise value) wyniesie 27 mld koron norweskich, czyli około 12,4 mld zł.

Transakcja ma zostać sfinalizowana jeszcze w 2017 r. W efekcie Sapa stanie się oddziałem Hydro pod nazwą Extruded Solutions, specjalizującym się w wyrobach wyciskanych. Przejmując 100-proc. kontrolę Hydro stanie się w pełni zintegrowanym pionowo podmiotem, zajmującym się zarówno produkcją aluminium pierwotnego, jak i wyrobów z tego metalu.

Sapa jako joint venture Norsk Hydro i Orkli powstała w 2013 r. Firma obecna jest w 40 krajach świata, w tym również w Polsce i zatrudnia łącznie na świecie 22,4 tys. osób w ponad stu lokalizacjach. Sapa posiada ponad 30 tys. klientów. Poza produkcją profili wyciskanych, oferta obejmuje również rury oraz systemy aluminiowe.

Norsk Hydro szacuje, że samo tylko przejęcie pełnej kontroli nad Sapa przełoży się synergie i roczne oszczędności w wysokości 200 mln koron (92 mln zł).

W 2016 r. Sapa sprzedała łącznie 1,37 mln ton wyrobów wobec 1,36 mln ton rok wcześniej. Jak wynika z memorandum informacyjnego opublikowanego przez Norsk Hydro, w 2016 r. szczególnie dobrze Norwegom szedł biznes w Polsce. Przychody ze sprzedaży w naszym kraju całego koncernu Hydro wyniosły 3,1 mld koron i były o ponad 9 proc. wyższe (w przeliczeniu na norweską walutę) niż w 2015 r. Polska stała się w 2016 r. pod względem sprzedaży dla Norsk Hydro czwartym najważniejszym rynkiem w Europie, po Niemczech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Godne odnotowania jest, że w ciągu zaledwie roku Polska awansowała w rankingu sprzedaży Norsk Hydro aż o dwie pozycje, wyprzedając Włochy i Francję.

Bardzo dobrze na naszym rynku w 2016 r. radziła sobie również sama Sapa, której sprzedaż wyniosła równowartość 1,55 mld koron, czyli około 705 mln zł według aktualnego kursu korony. Sprzedaż Sapa w Polsce w koronach była w 2016 r. aż o 15,5 proc. wyższa niż w 2015 r., co jest tym bardziej znamienne, gdyż w tym czasie globalne przychody Sapa spadły o 3,5 proc., do 53,3 mld koron.

Dla samej firmy Sapa Polska była w 2016 r. piątym najważniejszym rynkiem w Europie, po Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii i Włoszech.

Artykuł pochodzi z najnowszego wydania magazynu "Nowa Stal". Zamów prenumeratę